
در دنیای کنونی فاصلهی عمیق بین شواهد علمی و تصمیمهای سیاستگذاران سلامت وجود دارد که منجر به اتلاف منابع مالی و سردرگمی گروههای هدف میشود.
راهکار چیست؟ آیا ارائهی شواهد طرح های تحقیقاتی در مجلات، کنفرانس ها و سمینارها به تنهایی برای حل این مشکل کافی است؟ واقعیت این است که نیاز به یک بستر تعاملی برای ارتباط فعال وجود دارد. محققان و استفادهکنندگان دانش باید اهداف و روند کاری یکدیگر را به کمک اصول ترجمان دانش بهتر درک کنند.
هدف ما به کارگیری فرآیند ترجمان دانش برای کمک به گروه های مخاطبین و ذینفعان طرح های تحقیقاتی شامل ارائه کنندگان خدمات بهداشتی درمانی، بیماران، مدیران و سیاست گذاران است تا با استفاده از شواهدی که از طریق پژوهش به دست آمده است تصمیم های آگاهانه ای اتخاذ نمایند.
وظایف و مسئولیت ها
- تدوین راهنماها و دستورالعمل های مربوط به فرایند تثبیت ترجمان دانش در دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه
- ارزشیابی دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی از نظر به کارگیری ترجمان دانش در تدوین طرح های تحقیقاتی
- بررسی و تایید طرح های تحقیقاتی در سیستم پژوهشیار دانشگاه
- بررسی ظرفیت ها و زمینه های پژوهشی گروه های آموزشی، مراکز تحقیقاتی و محققین دانشگاه
- آموزش اعضای هیئت علمی برای به کارگیری اصول ترجمان دانش در طرح های تحقیقاتی
- برقراری تعامل میان پژوهشگران و ذی نفعان طرح های تحقیقاتی
- برگزاری کارگاه های آموزشی ترجمان دانش و خلاصه سیاستی
- مصاحبه با نویسنده مسئول طرح های تحقیقاتی برتر
چشم انداز ترجمان دانش علوم پزشکی ارومیه
- برگزاری جلسات واسطهگری و کارگزاری دانش به طور منظم و مستمر
- دانشگاهی که نیازهای جامعه را طبق اصول دقیق و متناسب شناسایی کند و با بهره گیری از شواهد علمی-پژوهشی و به کارگیری فرآیند ترجمان دانش، به این نیازها پاسخ دهد.