نیاز به بازبینی و ارتقا دوره کارآموزی دانشجویان دانشکده بهداشت علوم پزشکی ارومیه
اهمیت این فرایند دانش پژوهانه آموزشی در ارتقاء کیفیت دورههای کارآموزی رشته بهداشت عمومی در دانشگاههای علوم پزشکی قابل توجه است. با توجه به نیازهای جامعه و نقش حیاتی دانشجویان این رشته در حفظ و ارتقای سلامت عمومی، تحلیل وضعیت فعلی و طراحی مداخلات مناسب میتواند به بهبود مهارتهای عملی و بالینی آنان منجر شود. این مطالعه نه تنها به بهینهسازی محتوای آموزشی کمک میکند، بلکه در ایجاد مراکز بهداشتی-آموزشی مؤثر و تأمین نیازهای واقعی جامعه نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.
خلل های موجود در زمینه های متعدد از جمله کمبود مربیان ماهر و باتجربه، کمبود انگیزه و تعهد در مربیان کارآموزی، ضعف در پایش و ارزشیابی دانشجویان و عدم تطابق کوریکولوم با شرح وظایف شغلی بررسی شد. مداخلات ارتقای شاخص های عملکردی پیشنهادی این طرح تحقیقاتی عبارتند از: هماهنگی با مراکز بهداشت برای شناسایی و لیست کردن مربیان باتجربه، برگزاری کارگاه های توانمندسازی و تشکیل جلسه برای به اشتراک گذاری دیدگاه ها و تخصیص بخشی از نمره دانشجویان به نظر مربیان و تخصیص اضافه کاری برای مربیان دوره کارآموزی.
نتایج این طرح تحقیقاتی اطلاعات مفیدی جهت رفع مشکلات موجود در دوره ی کارآموزی دانشکده بهداشت برای مسئولان مربوطه ارائه می دهد و در قالب طرح اثرگذار سبب ارتقای کیفیت کارآموزی می گردد. پیشنهادات جهت اصلاح کوریکولوم آموزشی پس از تصویب در شورای آموزش دانشکده قابلیت اجرایی پیدا می کند و به ارتقای موارد زیر کمک شایانی می کند:
پژوهشگران: حمیدرضا خلخالی، حمیدرضا فرخ اسلاملو، بهروز فتحی، مینا ماهری، علیرضا دیدارلو